Publicerad av Magga Robinson den sep 22, 2019
Landskrona Glumslöv Rotaryklubb
veckobrev v 38/2019
2019-09-17
Denna tisdagkväll kunde vi hälsa medlemmar från vår vänklubb Glostrup Vestegnes Rotaryklubb välkomna till en guidad vandring i centrala Landskrona, staden i vinden!
Kvällen följdes upp med Kim Madsens spännande ego-föredrag på Örenäs Slott.
Mötet idag började med samling vid Landskrona museum,där en tapper skara mötte upp.
Vi tog emot 10 av våra danska vänner från vänklubben Glostrup/Vestegnes Rotaryklubb.
Landskrona gjorde själ för namnet ” Staden i vinden” , i blåsväder fick vi en rundtur i Landskrona.
Tora Broberg Stadsbyggnadschef, tog emot och visade och talade om planerna för staden, Hur man planerar och bygger, för att få ett enhetligt centrum genom att knyta ihop de olika områdena i staden.

Rundturen avslutades med klubbmöte på Örenäs. Idag var det Kim Madsens tur att hålla sitt EGO föredrag.
Kim berättade om sitt omfattande engagemang i Rotary sedan många år . började som Rotary medlem i Danmark, och senast kommer Kim från Rotary Jeromaija i Dubai sedan 7 år tillbaka.
Kim är engagerad tillsammans med andra Rotaryklubbar i Afrika och där i ett Projekt Help Afrika, i Uganda. Uganda består av ca 70 olika stammar.
Kim berättade om en föräldralös pojke, David, som hade AIDS och ingen ville veta av och hjälpa, då man ansåg att ”han ska ju ändå dö”.
Efter att åkt runt till olika sjuhus fick David till sist hjälp och kunde bli stark och fortsätta sitt liv.
Kim hjälper ett barnhem för dessa föräldralösa barn och mottot är att från ”no one ” bli ”some one”. Barnhemmet drivs med sponsorfamiljer och eftersom det är långt borta träffas familjerna via Skype. Projektet gå ut på att hjälpa att hjälpa sej själv och ge förtroende att förverkliga sina drömmar. För en liten peng kan man bidra med ett moskitonärt och förhindra malariautbrott och dödsfall.
Förslag på Global Granth projekt: sponsorfamilj 70 dollar/mån.
125 dollar för ett startpaket, innehållande det nödvändigaste , ex madrass mm
100 dollar skoluniformer med skor.
Allt sker i samarbete med Rotaryklubbar på plats.
Kim berättade om ön Isaland Buyiga , utanför Kampalas kust, på denna kända ö
Lever ca 20000 människor , som flytt undan . Det finns ingenting på ön och dessa människor är i stort behov av all hjälp.Det finns ingen transport som kan ta människorna från eller till ön , det man kan göra är att paddla kanot.

Närvarande 17 & 10 danska vänner/medlemmar
Gäster