Stefan Bertryd, bensinstationsägare, Rydebäck, har avlidit 67 år gammal. Närmast anhöriga är hustrun Wiveca och barnen John och Sara.

Vår älskade rotaryvän Stefan Bertryd har lämnat oss i sorg och saknad. Vi lärde känna honom som den entreprenöriella och vänliga mackägaren, med passion för bilar och klassisk musik. Särskilt barockmusik från den stora kompositören Johann Sebastian Bach.
Stefan var en handlingarnas man – något vi fick uppleva inte minst under Stefans år som klubbens president. Stefan stod, med sitt stora hjärta och vilja att göra gott i världen, alltid orädd inför sina uppdrag och ödmjuk inför sina tillkortakommanden. Under presidentskapet lotsade han klubben framgångsrikt. Under året arrangerades välgörenhetskonsert med barockmusik och klubben ställde om till digital verksamhet när pandemin svepte över världen. Stefan var fast besluten om att alla skulle med – de som inte var digitala skulle bli det. Resultatet blev en av de mest aktiva rotaryklubbarna i Skåne under pandemins första år.

Stefans tid på jorden blev alldeles för kort och våra tankar går nu till Stefans familj. Stefan talade om sin familj med värme och han var så stolt över sina barn. Som rotaryvän har det varit en särskild ynnest att genom åren fått följa Johns musikaliska resa med återkommande luciakonserter och på senare år stämningsfull musik i samband med klubbens presidentskiften. Parallellt med sitt engagemang inom Rotary fanns förtroendeuppdragen inom Svenska kyrkan. Stefans starka tro tjänade som en fyr genom livet och särskilt under tiden med sjukdomen ALS.

Vi är många som minns, sörjer och saknar Stefan. Därför känns det trösterikt att tänka att Stefan nu, befriad från sitt kroppsliga förvar, hjälper till med himlens drivmedel och spelar barockmusik så att alla änglar hör.

Leila Khammari, immediate past president
Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb