Bengt Artur, diplomerad alkoholterapeut, Ålabodarna, har avlidit i en ålder av 78 år. Närmast anhörig är dottern My med familj.

Bengt Artur somnade in kvällen den 26 januari 2021. Vi som hade möjlighet att delta på det digitala Rotarymötet nåddes av beskedet samma kväll.

Bengt Arturs stora passion i livet var segling, solen och vinden. Det intresset förde Bengt Artur till Ålabodarna. Han blev medlem i Landskrona- Glumslöv Rotaryklubb 2002 en tid efter att han flyttat in i sitt hus vid havet.

I sann Rotaryanda tjänade han under flertalet år som ordförande för klubbkommittén. Därefter som vice president, ordförande för medlemskommittén och som president. Bengt Artur var en mycket uppskattad och aktiv medlem, alltid intresserad och alltid med utifrån sina förutsättningar.

Våra vägar korsades många gånger, ofta varje tisdag, ibland mer sällan. Under en period sågs vi för en kopp kaffe på lördagar. Oavsett form av möte så var Bengt Artur alltid beredd att berätta om sitt engagemang i AA – ibland om den problemfyllda vägen före och alltid om den strävsamma, nära 40 år, långa vägen därefter och de insikter om livet som kom med åren. Han var med och byggde upp Nämndemansgården, ett arbete och en livsgärning som kom att betyda mycket för honom – och för så många fler.

I Ålabodarna var Bengt Artur en känd profil. Strosandes i hamnen för att se på båtar, känna vinden och samtala. Ibland lunkandes längs Ålabodsstranden i badrock och Foppatofflor till eller från ett dopp. Det senaste året fanns inte möjligheten att på egen hand ta sig ut för segling men längtan ut i kvällningen för dagens sista vind fanns alltid där.

Det kommer kännas tomt i Ålabodarna och i klubben. Många är vi som kommer minnas Bengt Artur med stor saknad och tillgivenhet. Kanske är det så att Bengt Artur nu seglat vidare till en ny hamn för nya äventyr.

Leila Khammari
Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb