Publicerad av Inger Sundvall den 04 dec 2019
Veckobrev v/49 2019
2019-12-03

Företagsbesök hos Spisa i Påarp med medlemsintagning

Studiebesök på ”Spisa smaker” På Spisa fick vi en inblick i deras odling av örter. Vi fick se produktionen av bland annat basilika och dill allt från den lilla plantan till färdig produkt för leverans.
Vi vandrade runt i enorma växthus och i ljus och grönska. Spisa smaker bildades 1995 och sedan 1999 har odlingen skett ekologiskt. Spisa fokuserar på ekologiskt odlade produkter av hög kvalitet inom segmentet örter och sallad.
Med den ekologiska odlingen växer plantan långsammare och ger då en fylligare smak. Spisa är störst i Europa med att odla färska örter i kruka och Spisa anpassar odlingen efter de lokala marknaderna. Spisa drivs som ett aktiebolag och har ett 100-tal anställda. Spisa finns på sju europeiska marknader och är senast etablerade i Portugal och Tjeckien.
Hur färska örter skall förvaras hemma för att hålla längre fick vi tips om. Det bästa är att förvara alla örter, förutom basilika och timjan i kylskåp. Dessutom är det viktigt att inte knipsa av kryddorna med fingrarna då bakterier från fingrarna överförs till växten, använd alltid sax.
Innan kvällen avslutades så hade vi dragning i Vinlotteriet och  medlemsintagning och vi kunde välkomna Kent Borén som ny medlem i vår klubb.

Gäster:
Kent Borén, Sara Filipsson, Kerstin Engert