souns®

För bättre integration lär vi språksvaga invandrarkvinnor Tala, Läsa och Skriva på svenska.
De två Rotaryklubbarna i Landskrona bedriver tillsammans  ett språkprojekt för andra året. Målsättningen är att de kvinnliga eleverna, ofta  analfabeter, ska lära sig tala, läsa och skriva på enkel svenska för att få bättre möjlighet till integrering i vårt svenska samhälle. Metoden vi använder kallas souns® och är utvecklad från  Montessoripedagogik.
Våra elever väljs ut av stadens Individ- och familjeenhet.

Lärarna arbetar som volontärer, dvs får inget betalt men ev utgifter ersatta. För närvarande är det mest kvinnliga rotarianer. Men vi behöver vara fler för att täcka behoven.

Nu har vi två grupper med 8 elever/grupp. En förmiddagsgrupp mellan kl 9.45 och 12 och en  eftermiddagsgrupp kl 13.15 till 15.30 tisdag-fredag. Vi följer skolterminen med lov. Våra volontärer tjänstgör 1-2 pass per vecka.

Vi samarbetar även med ABF och Hela Ideella i Landskrona.
Under läsåret 2021  - 2022 har 20-talet kvinnor genomgått denna utbildning. De har förkovrats i svenska språket och har framför allt fått bättre självförtroende och kunskap om svenska samhället.
Vi erbjuder en intressant och rolig uppgift att under ett eller flera pass per  vecka göra en viktig samhällsinsats.

Är du intresserad eller har frågor? Kontakta Sigyn Nilsson Broberg Tel: 070-518 66 29  mail: sigynnilsson@gmail.com eller
Barbro Boström Tel 070-386 17 28, mail: barbro.bostrom1@gmail.com