Vårt besök skulle egentligen arrangerats på plats men pandemin ställde till det. Oatly ställde, mycket glädjande, dock inte in utan om. Sofie Erman hälsade oss välkomna och tog oss med på en virtuell rundtur, den första i sitt slag från anläggningen i Landskrona. Åsa Ramlid
modererade chatten.
Oatlys resa startade vid Lunds universitet där Richard Öste med forskarteam ville skapa en dryck fri från mjölkprotein. Det tog dock ett tag innan konsumenterna var redo för havredrycken. Produkten började spridas i Europa och 1996 lanserades Solhavre i Sverige
under ICAs varumärke. Först 2001 skapades det egna varumärket – Oatly.
 
2006 öppnade den allra första produktionsanläggningen i Skåne utanför Landskrona. 2013 tillträdde Toni Petersson som vd och har sedan dess infört stora förändringar, nytt utseende och en vilja av att förändra världen och skaka om marknaden. Under lång tid låg fokus på
Sverige och Norden. 2017 tog företaget steget ut i världen med produktioner i väst och försäljning i öst och väst. Anläggningar finns idag i New Jersey, USA, Nederländerna, Singapore och ytterligare en i USA som byggs just nu. Men huvudkontoret finns kvar i Malmö
och i Landskrona finns ett utvecklingscenter. 
 
Tillväxten har varit fantastisk – 140 miljoner liter med en tillväxt 2018 på över 65 %! 75 anställda 2015 idag är 550 anställda på Oatly. 
 
Med den flytande havrebasen har utvecklingsavdelningen lyckats utveckla produkter som alternativ till det som annars finns i mejerihyllan. Havre är, enligt Oatly, den bästa ingrediensen när det gäller denna typ av livsmedel – det är huvudråvaran i företaget. Idag
består sortimentet av en bred portfölj med allt från dryck till glass, pålägg och produkter för matlagning.
 
Oatly är ett forskningsbaserat företag med många patent. En stor del av vinsten, 3 %, återinvesteras i forskning och utveckling.
 
Marknadsföringen har varit inriktad på att skapa debatt för att utmana dagens norm. Enligt Oatly vill man göra det enklare för konsumenter genom att deklarera sin miljöpåverkan för att på så sätt underlätta för konsumenten att göra medvetna val. En ”post-milk-generation”
tar nu form som gärna använder starka värdebaserade produkter. Det är här Oatly vill vara
som ett värderingsburet företag.
 
2016 tog Oatly över produktionen i egen regi och 2020 kommer Landskronafabriken, som kör fem-skift producera 100 miljoner liter i Landskrona. I processen arbetar det 4–5 personer per skift. Därefter kommer fyllning och palletering med 15 personer fördelat på lika många linjer.

Tack alla för en fin kväll och på återseende den 24 och 27 oktober.