Huis Talje Children´s Home

Kvällens föredrag började med en inflygning. Med hjälp av Google Earth tog vi oss från Örenäs Slott och Zoom till Huis Talje Children´s Home i Bela-Bela.

Ingrid Söderberg och John Kristoffersson var kvällens ciceroner och de tog oss med på en resa från första mötet i Sydafrika för dryga 15 år sedan till dags dato.

Det blev ett gripande första möte för Ingrid som efter hemkomsten började det långsiktiga arbetet med att samla in pengar till verksamheten för att hjälpa barnen. Genom åren har olika typer av insamlingar skett till exempel i form av kakbak, födelsedagsinsamlingar och lotterier. Alla insamlade medel har oavkortat gått till verksamheten i form av förnödenheter som blöjor och vid ett tillfälle flygbiljetter för studieresa till Sverige i syfte att visa hur barn med funktionsvariationer kan få omsorg.

Via ansökningar, författade av John, har Huis Talje Children´s Home fått ekonomiskt stöd från Oak Foundation. Pengar som gjort, och gör, det möjligt med nödvändiga om- och tillbyggnader för en förbättrad arbetsmiljö – och ett hem med ökad säkerhet och trygghet för barnen.

Just nu pågår ett omfattande byggprojekt där en innegård skall få ett tak för att skydda barnen från solen och göra det möjligt att vistas ute under fler av dagens timmar. Dessutom skall ett system med kameror installeras för att hjälpa personalen med att säkerställa barnens trygghet. Pågående projekt beräknas kosta 50 000 USD och finansieras med hjälp av Oak Foundation. För att transaktionerna skall gå rätt till samverkar Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb med The Rotary Club of Warmbaths. John, som har lång erfarenhet från projektarbete i Afrika, följer byggprojektet och säkerställer dess kvalitet innan pengar överförs.

Ingrid och Johns föredrag lämnar ingen oberörd. Barnhemmet som grundades för dryga 20 år sedan efter att Joan Grissel hittat ett stympat barn på gatan har nu, till stor del tack vare Ingrid och John och Rotaryklubbars insatser utvecklats till en oas för dryga 50-talet barn.

Tack Ingrid Söderberg och John Kristoffersson, stort tack även till Barbro och Kurt Boström som bland annat arrangerade resan som kom att göra så stor skillnad.

Tack alla för en fin kväll och på återseende den 22 september.