Digitalisering i förskolan

Den 13 oktober gästades klubben av Camilla Norrhede, rektor och Anna Frick förskollärare. De arbetar till vardags på ett av fem förskoleområden i Landskrona stad. Förskoleområde 1 består av fem förskolor: Rockaden, Hackebacken, Svaneholm, Pilängen och Plantan.

Camilla Norrhede, berättade med stort engagemang om skolan före grundskolan. Förskolan är den första delen av utbildningsväsendet. Förskolan har haft en läroplan sedan 1998 och gick i samma veva från Socialdepartementet till Utbildningsdepartementet.
 
Styrdokument:
  • skollagen
  • läroplan
  • nämndplan (vad skall göras)
  • förvaltningsplan (hur skall det utföras)
  • verksamhetsplan, policys och rutiner.
Förskolans mål är att alla barn skall utvecklas och som ungdomar ta examen. Eftersom den resan börjar i förskolan så pratar också förskolans personal om den målbilden. Det finns forskning som stödjer antagandet att de ungdomar som tar examen i större, mycket större utsträckning etablerar sig på arbetsmarknaden och har bättre psykisk hälsa.
 
Ett av målen på förskolan är att arbeta med barnens språk och att de utvecklar ett ordrikt dito. Det målet tillsammans med grundläggande förståelser i matematik följs upp av förskolan. I Landskrona är ca 40 % av barnen flerspråkiga. Ett språk som också introducerats är programspråk. En del i läroplanen beskriver att barnen skall arbeta med digitala verktyg – dels för att lära sig klara vardagen, dels för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt.
 
Anna Frick fortsatte presentationen genom att lika engagerat presentera en kavalkad av digitala verktyg. På förskolan arbetar de mycket med ”Green Screen” – genom att filma barnen framför en grön skärm kan bakgrundsbilden raderas och en helt annan bild monteras in. Det betyder att det går att utifrån barnens önskemål få fram bilder där barnen till exempel flyger eller rider på grävlingar.
 
De arbetar även med Blue-Bot och enklare programmering. Ibland arbetar barnen med helt analog programmering där de utefter symboler som pilar instruerar sina kamrater att förflytta sig i rummet. På förskolan finns även smartboard så att de kan förstora upp böcker eller ge sig ut på resor i världen som att åka berg och dalbana, isbrytare och så vidare…
 
För tredje året i rad är förskolan med på en internationell teknik och innovationstävling som i år bytt namn till FIRST LEGO League Explore. Barnen tar med sig en del som är programmerad. I fjol utvecklade barnen ett tivoli med den närliggande gröningen som tilltänkt plats. Den rörliga delen av fick vara en karusell. I år är temat ”Play Makers” och barnen vill utveckla en lekplats som skall vara tillgänglig för alla.
 
 
Google Lens och 3D är också väldigt populära digitala verktyg och ibland arbetar barnen med att skapa filmer med hjälp av stillbilder. Källkritik är ett viktigt inslag i utbildningen. Kan detta verkligen vara sant?
 
Ett som är sant är att när digitala verktyg används i förskolan, av Anna och kollegor, har det ett pedagogiskt syfte. Den digitala tekniken är ett välkommet komplement till färg, pussel, papper, trä… och förbereder barnet för utvecklings- och utbildningsresan till examen.
 
Tack alla för en fin kväll och på återseende den 20 oktober.