Ljuvlig kväll startar höstens Rotary

Tisdagen den 11 augusti träffades klubbens medlemmar efter sommarens uppehåll. Det blev ett kärt återseende mellan klubbmedlemmar och gäster vid den Rotarymärkta och utmärkta grillplatsen i Sundvik.

De synliga förberedelserna började långt tidigare under dagen med transport av möbler för att komplettera befintligt möblemang och skapa förutsättningar för alla deltagare att umgås med social distans enligt riktlinjer från Folkhälsomyndigheten.

Stefan Bertryd, past president, ordnade med transport och tog Magnus Anderson, president, med på färden som gick från Landskrona genom Glumslöv för att plocka upp bord, stolar och extragrill för kvällens behov.  Det gällde att vara tidigt på plats för att säkra grillplatsen och inreda densamma inför kvällens BBQ by the Sea.

Så droppade medlemmarna in vid 18-tiden för att börja med en tipspromenad signerad Magnus Anderson. Tipspromenaden tog deltagarna ut på en gångtur genom Sundvik för 12 kluriga och roliga frågor.

Det blev en jämn kamp när deltagarna fick svara på frågor som:

Varför fastnar inte en spindel i sitt nät?
1. de har olja på benen
X. de springer så snabbt att de inte fastnar
2. nätet är bara klibbigt bitvis och spindeln vet var den ska gå

Vilket träslag är det i glasspinnen?
1. bok
X. al
2. asp

Vilken hastighet kan en älg komma upp i?
1. 56 km/h
X. 33 km/h
2. 45 km/h

Utslagsfråga:
Vad heter Vens tre fyrar (ej hamnfyrar)? Ven, Haken, Vens södra udde

Därefter hälsade presidenten alla deltagare varmt välkomna och passade på att introducera kvällens grillmästare: Maria Teresa Person, klubbmästare, Gunilla Olofsson, vice president och Dan Haglund, klubbadministratör. Tillsammans stod de för förberedelser och genomförande som resulterade i en utsökt middag med grillat, tillbehör, dryck och en avslutning med ljuvlig rabarberpaj och kaffe.

Mellan huvudrätt och efterrätt tog presidenten till orda och hälsade alla varmt välkomna. Klubbens 11 gäster uppmärksammades på sedvanligt Rotarymanér. Den här kvällen uppmärksammades även Göran Ahrén som nyligen fyllt 80 år med ett Rotoram.
Hur gick det då med tipspromenaden. Vem vann? Det gjorde Inger Sundvall med den äran.

Tack alla för en fin kväll och på återseende den 18 augusti.