Publicerad av Inger Sundvall den nov 09, 2019
Landskrona Glumslöv Rotaryklubb
Veckobrev v/45 2019
5 november 2019

”Konstnär mm berättar”, När Birgitta Liljeqvist börjar sin berättelse så är det lätt att förstå att kvällens ämne har titeln ”Konstnär mm…”

Birgitta presenterar sig som konstnär och pedagog och berättar med stor inlevelse om sin verksamhet på Landskrona museum.
Så många olika projekt som Muséet driver tillsammans med Landskrona skolor och även Kulturskolan. Bland alla olika projekt som presenterades så är det ett par projekt som jag vill lyfta fram.
Det första är Projekt Afghanistan- i det projektet får deltagarna, som uteslutande är kvinnor, lära sig att läsa och skriva både på det egna språket och på svenska.
I projektet betonades även vikten av rörelse, så att lära sig att cykla och att springa fick deltagarna pröva på, något som inte är självklart i vissa kulturer. Projektet var ett samarbete med både Komvux och Sfi.
Ett samarbete med skolorna om att sköta sin Tandhygien var ytterligare ett projekt som presenterades, i de projektet visade man att dålig tandhygien kunde ge ”svarta” tänder d v s hål i tänderna.
Vi fick också höra att kultur hade stor betydelse för hälsan och även för hjärnan och vi får veta att kultur minskar risken för demens med 30%.
Muséets samarbete med Kulturskolan omfattar bild, sång, drama och fantastik.
Vad fantastik är exemplifieras på två av bilderna och på dessa kan man se att kreativiteten har varit stor.

Närvarande:
13  Medlemmar  1  Gäst, Sara Filipsson