Den 27 oktober gästades klubben av distriktsguvernör Stefan Knutsson. Besöket inleddes med en träff med styrelsen. Det blev ett intressant samtal med tre frågor som bas. Tre frågor som alla med fördel kan fundera över:

1. Vad är du stolt över i klubben?
2. Varför gick du med i Rotary?
3. Varför är du fortfarande med i Rotary?

Därefter fortsatte Stefan Knutsson med ett energirikt och engagerande föredrag för klubbens medlemmar och gäster som anslöt både till Örenäs Slott och på Zoom.

Temat för föredraget var utan tvekan kopplat till årets världstema: Rotary Opens Opportunities.
Stefan Knutsson är medlem i Lomma-Bjärred Rotaryklubb. Stefan har varit medlem i Rotary i tio år. Stefan är mycket nyfiken och ser till att lära – lära av besök, lära av andra, lära av Rotary.

Stefan tog oss med på sin Rotaryresa från de första besöken till idag. Det blev en berättelse om yrkesnätverkande, nya vänner och relationsbyggande – Rotarys verksamhetsidé helt enkelt.

Det dröjde inte länge innan Stefan blev invald i styrelsen och därefter verksam där i sju år. En stor skillnad mellan föreningsstyrelsen och bolagsstyrelsen (Stefan har bland annat varit fabrikschef på Gambro) är att den som är klubbmedlem kan välja om man vill vara med eller
om man vill lämna verksamheten. Det är således andra (starka) värden som styr.

Rotary är stort i världen. 1,2 miljoner medlemmar fördelat på 35 000 klubbar i över 200 länder! Hisnande att tänka att det finns 35 000 dörrar i världen vi kan knacka på – och bli insläppta i.
Stefan delade med sig av sina upplevelser från internationella konvent. Det är en speciell känsla att träffa Rotarianer från alla världens hörn på konvent, Gdansk, Hamburg – 27 000 Rotarianer på ett och samma ställe – vilken stämning! Likaså ett möte i San Diego med 519 andra blivande distriktsguvernörer. Stämningsfullt och inspirerande!
Allt är möjligt i Rotary. Det är alltid någon som känner någon som känner någon i Rotary.
Som kan öppna en dörr…
Ett Rotary som fungerar är ett Rotary där medlemmarna växer, utvecklas, får nya vänner. Ett sådant Rotary kan göra nytta
på ort och ställe och i världen. Så nu ser vi till att få alla medlemmar att trivas – och vara delaktiga på sina villkor.

Stefan har tre hjärtefrågor:
• nya medlemsformer, nya klubbar
• kommunikation
• utveckla din klubb.

Stefan uppmuntrade alla medlemmar att använda ClubRunner och att se till att ha roligt! Åtta ungdomar skall ut på ungdomsutbyte och det pågår en hel del aktiviteter för unga i distriktet. Just nu pågår ett distriktslotteri som skall gå till ungdomsverksamheten.

Stefan berättade även om 58-öresutmaningen som på ett år skulle kunna inbringa 561 000 kr för distriktet att skänka till The Rotary Foundation: End Polio Now eller den årliga fonden.

Stefan avslutade sitt engagerande föredrag med att uppmuntra oss att vara rädda om varandra, hålla distansen, vara kreativa och delade därefter ut årets temastandar!

Tack alla för en fin kväll och på återseende den 3 november.