Värmestugan Helsingborg

I våras arrangerade Landskrona-Glumslöv Rotaryklubb en välgörenhetskonsert i samarbete med Örenäs Slott och Rotaract Glumslöv-Rydebäck. Konserten blev en lyckad tillställning på många vis: god mat, ljuv musik från Barockensemblen Vox Musarum, ett generöst lotteribord med priser från lokala entreprenörer – och fantastisk stämning.

Kvällen föregicks av volontärarbete där Rotaractare under vintern ställde upp och arbetade med den klädutlämning som Värmestugan Helsingborg bedriver. Under kvällen den 7 mars samlades 15 000 kr in till värmestugans arbete.

Tisdagen den 8 september samlades klubbens medlemmar för ett digitalt möte. Efter presidentens incheckning välkomnades våra gäster. Kvällens föredragshållare, Monika Videro, som arbetar på Värmestugan Helsingborg, bjöd på fina berättelser om arbetet som pågår varje dag – året runt.

Värmestugan Helsingborg är en ideell förening som dagligen serverar ca 50-70 portioner mat. De hjälper även till med kläder och hygienartiklar. Verksamheten är helt avhängigt bidrag från privat sektor: pengar, mat, kläder och utrustning skänks från företag, privatpersoner och organisationer som Rotary.

En viktig del i värmestugans arbete är det sociala sammanhang som erbjuds. En fristad, ett vänligt bemötande och coaching. Det stödjande arbetet kan handla om kontakten med myndigheter, hjälp till härbärge under en tid och ibland hjälp till permanent boende och arbete. Värmestugan har också möjlighet att, genom donationer som vår, erbjuda aktiviteter och kulturupplevelser.

När coronapandemin slog till i våras minskade till en början antalet besökare. Värmestugans gäster, som ofta vistas utomhus, har varit förskonade från smitta och verksamhetens ideella krafter har slutit upp och hittat säkra arbetssätt så att verksamhet kan bedrivas. Varje dag – året runt.

Tack alla för en fin kväll och på återseende den 15 september.